כאבי גב וגב תחתון, למה ואיך מתמודדים עם זה…

כאבי גב וגב תחתון – מי לא סובל מזה?

שכיחות כאבים בגב התחתון הינה הגבוהה ביותר בקרב כלל האוכלוסייה.

הספרות מדווחת על יותר מכ- 80% מכלל האוכלוסייה שלקו או ילקו לפחות פעם אחת או יותר במהלך חייהם בכאב. כמחציתם חולפים תוך שבוע, כמעט רובם חולפים תוך חודש וחלקם הקטן ממשיכים גם לאחר חצי שנה.

השלכות הכאב הינן רבות, מניעת תפקוד יומיומי ואורח חיים תקין ונורמאלי, אובדן של ימי עבודה וכמובן השלכות במישור הנפשי.

הסיבות לכאבי הגב הינן רבות ומורכבות ולא תמיד ידועות בבירור, אולי עצם כך שנעמדנו על שתי רגלינו הינה הסיבה העיקרית, האיזון אשר מתחיל מכפות הרגליים שהם הבסיס למנופי הגוף וליציבתנו לעיתים מתערער והעומס נופל על הגב התחתון ועמוד השדרה.

מעבר לכך אנו חיים בעידן מודרני, מבלים שעות רבות בישיבה, בנהיגה, בעבודה ומול המחשב אשר גורמים לכאבי גב, כמו כן חבלות, טראומות, הרמת משאות כבדים, עבודה גופנית מתישה גורמים לכאבים ולעיתים כאב הגב מופיע גם על רקע של מתח נפשי.

כאבי הגב יכולים להופיע לעיתים כתוצאה מטונוס שרירים גבוה, קיצור השרירים או הרקמות באזור הגב והישבן כתוצאה מישיבה ממושכת או מפעילות ספורטיבית יתרה ובמקרה כזה הטיפול יתייחס להורדת המתח מהשרירים ועבודה על הרקמות שבמקום.

כאשר כאב הגב מופיעים על רקע מפרקי כגון בלט/פריצת דיסק, שינויים ניוונים בחוליות עמוד השדרה, התגרמות מבנית, עקמת וכדומה הטיפול מקבל דגש על טכניקות אשר מטרתן לגרום לתנועה טובה יותר וגם השרירים והרקמות יקבלו טיפול היות והגוף באופן אינסטינקטיבי הישרדותי מנסה להגן על מקום הפגיעה ולכן השרירים באזור מפצים על החסר ונתונים בעומס רב.

כל הגורמים לכאבי הגב יכולים לגרום לדלקת באזור המדובר וכן יכולים לעיתים ללחוץ על עצב החייטים (אישיאס) אשר מוביל את העצבים לגפיים התחתונות, לחץ זה יכול לגרום לכאב רב יחד עם תחושת נימול, עקצוץ ואף הרדמות חלקית של הגפיים התחתונות.

אז מה עושים אם כואב הגב?

דבר ראשון מומלץ לגשת לאורטופד אשר יבדוק לאחר צילום בד"כ האם קיימת בעיה גרמית, ע"י כך ניתן לכוון את המשך הטיפול באופן מדויק יותר, ברוב המקרים כאבי הגב אינם מובילים לניתוח וניתן להתגבר עליהם בדרכים אחרות.

מה מומלץ?

ישנם שיטות רבות היכולות להועיל בהתמודדות עם כאבי הגב:

טיפול תרמי חום/קור, מרפי שרירים וביניהם עיסוי רפואי אורטופדי, מתיחות ותרגילים לחיזוק הגב, תוספי תזונה, רפלקסולוגיה, פיזיותרפיה, כירופרקטיקה, דיקור (בעיקר במקרים של הקרנות), תרופות אנטי דלקתיות ומנוחה כמובן.

הדבר החשוב מכל הינו דרכי ההתמודדות למניעת כאבי הגב וזאת ניתן לעשות ע"י חיזוק שרירי הגב והבטן, דפוסי עבודה ופעולה נכונים תוך שימוש באביזרי עזר ובתנוחות גוף אשר מקלים ומורידים את העומס מהגוף.

במצב סטטי יש לשנות תנוחה מדי פעם, בעמידה ממושכת ניתן להישען על מנת להוריד את העומס לדוגמה בשטיפת כלים או במקלחת השענות על הכיור כמו כן ניתן להניח משטח הגבהה לרגל אחת.

בישיבה ממושכת יש לבדוק את תנוחת הישיבה, בעבודה מול מחשב – המסך צריך להיות מול הפנים ובגובה שלא יצריך כיפוף הצוואר, המקלדת צריכה להיות בגובה האמות והניירת בהינף יד ובאותו מישור. ישיבה עם משענת תומכת לגב, השענות לאחור, כפות רגלים מונחות על הקרקע או על הדום, הישבן מגיע לקצה המושב והגב נשען על המשענת. בכל מקרה הדבר החשוב ביותר הינו לא לשבת או לעמוד זמן ממושך אלא לקום, להתהלך מעט, לחלץ עצמות ולבצע לעיתים מספר מתיחות.

להשתדל לא להרים משאות כבדים, בהרמה חשוב להשתמש בשרירי הרגליים ולא בשרירי הגב. יש לוודא שהמשא קרוב למרכז הגוף ככל שניתן והנשיאה מאוזנת בשתי הידיים.
כדאי להימנע מהתכופפות לפנים ביחד עם רוטציה (סיבוב).

מבחינת שינה מומלץ לישון על הגב או על הצד, אם השינה היא על הצד כדאי לישון על כרית מותאמת אישית ועוד כרית בין הרגליים למניעת פיתול ממושך של עמוד השדרה התחתון, כמו כן יש לבדוק האם המזרן מתאים לכם, לכל אחד מתאים משהו אחר ולכן אין עדיפות ברורה ומוכחת למזרן מסוג מסוים.

פעילות גופנית מתאימה וקבועה עשויה לעזור במניעת כאב. הפעילות הגופנית מחזקת את השרירים והשלד ומאפשרת להם להיות כשירים ועמידים בעומסים גבוהים יותר.
התרגול אינו מצריך מאמץ מרובה והוא מושתת על יצירת שילוב מתאים בין הארכה וחיזוק של קבוצות השרירים הקשורות לעמוד השדרה.
מומלץ לבצע הנעות מפרקים ומספר מתיחות בבוקר והמשך תרגול במהלך היום.

קור! קור! קור! מומלץ לקרר את הגוף ע"י מקלחות קרות או לקרר את המקום הכואב במשך 5 דק' ע"י קרח ולתת לגוף לאחר מכן לתת לגוף לחמם את עצמו חזרה באופן טבעי. עצם החימום פיזיולוגית נעשה ע"י הגברת זרימת הדם בגוף כולו ובמיוחד לאזור הכואב. יחד עם הדם מגיעים נוגדנים, משככי כאב, חומרים אנטי דלקתיים טבעיים וכדו'. פעולה זו מעודדת את הריפוי הטבעי של הגוף.

תוספי תזונה מומלצים:

  1. מתיל-סולפוניל-מתאן MSM 3000-8000 מ"ג. MSM   משחרר שרירים מכווצים ונוגד דלקות טבעי.
  2. קומפלקס סידן ומגנזיום. 500 מ"ג סידן ו- 250 מ"ג מגנזיום. מינרלים אלו מסייעים בשחרור שרירים מכווצים.
  3. ויטמין  1000mg C- שלוש פעמים ביום. מפחית דלקות ומחזק רקמות חיבור.
  4. עיסוי עצמי בעזרת שמן מנטה או זנגביל. מוסיפים לשמן שקדים, זרעי ענבים או אפילו שמן זית כ-3 טיפות. מסייע לחימום השרירים ולשחרור התכווצויות.
    במידה והתפיסות היא על רקע מתח ניתן להוסיף שמן לבנדר או גרניום.

 

לסיכום:

כאבי הגב התחתון הם אכן מגפה בת זמננו אך בהחלט ניתן ע"י טיפול מתאים, עקרונות פעילות נכונים, פעילות ספורטיבית ולקיחת אחריות עצמית לטפל בכך ולהמשיך ליהנות מאיכות החיים.